trenger tips for vinterutstyr til 1 årig rhodesian gutt!

ting og tang til dyret

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

trenger tips for vinterutstyr til 1 årig rhodesian gutt!

Innlegg Daggan » Tir Des 06, 2011 10:55 am

Hei!
Temperaturen synker sakte men sikkert utenfor døren! 1 åringen vår ser ikke ut til å plages nevneverdig av dette ennå, men det kommer sikker til å bli et problem etterhvert (bor i Oppland). Første vinteren brukte vi vanlige barnegensere som vi klippet til for han, fungerte veldig bra. Siden den gangen er han 4-5 ganger så stor så de gamle genserne passer vel heller som lue nå..

Han er 1 år i dag (bursdag!) og jeg regner med at han ikke blir så veldig mye større (tipper han er ca 45-50 kg) så nå skal han få skikkelig utstyr. Vi går masse i skogen hvor han løper fritt, i området hvor vi bor er 20-25 minus grader ikke uvanlig i perioder. Regner med at det vil mange skiturer etterhvert.

Hva trenger jeg av utstyr?
Jeg ser etter et dekke, kan vel likegodt også ta med sokker. Utvalget er enormt, trenger tips til merke, modell og størrelse!
Potesalve? Type?
Andre ting som er fint å ha på vinteren?

Takknemlig for alle råd! Tips til nettbutikker hvor man kan bestille tingene er også svært velkomne!

Dag Marius
Daggan
 
Innlegg: 3
Registrert: Fre Apr 08, 2011 10:42 pm

Re: trenger tips for vinterutstyr til 1 årig rhodesian gutt!

Innlegg hilde » Ons Des 07, 2011 5:10 pm

Gratulerer med dagen til den "lille" :skål:

Her er ett dekken som blir skrytt oppi skyene: http://www.hundepoter.no/products/jaegerens-varmedekken De er rimelige, leverer raskt og dekkenet skal være meget bra.
Så er det Kifani som selger dekken bl.a., flere har kjøpt men jeg har ikke hørt noe om de er gode eller ei: http://hundeutstyr.kifani.no/ Lekre er de.

Potesokker er kjempefint å bruke, har fått anbefalt noen i Gore-Tex, men kan ikke huske hvor man fikk kjøpt dem.....

Så er det viktig, mener jeg, å holde klørne på hundene klipt godt på vintern, det minsker sjansen for store sprekker. Sjekk labbene daglig, de skal være myke men sterke og klørne skal ikke flise seg opp.

Så er det alltid greit å ha minst ett skift. De blir våte og de tørkes best ved å få drypptørke.

Det dukker sikkert opp mange gode råd. pc Her er det alltid godt med velvillig hjelp å få O:)

God advent og god bursdag !! :fryse:
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Re: trenger tips for vinterutstyr til 1 årig rhodesian gutt!

Innlegg Lene » Tor Des 08, 2011 2:17 pm

Leo (2 år nå) klarte seg fint i fjor uten nevneverdig mye bruk av klær, gikk mye bedre enn første vinteren, da magen var helt bar, og mye nærmere bakken.

Jeg kjøpte et godt og varmt dekken, men brukte det ikke så mye i fjor. Så lenge hunden er i aktivitet holder den varmen i 15-20 minus, jeg brukte dekken når vi hadde pause på skituren, eller når han ikke var i aktivitet. Kjøpte Hurtta sitt varmedekken, som jeg er veldig fornøyd med, sitter godt, dekker både mage og baken, og fornuftig i forhold til Leo sin kropp. Har sett at det er noen som strikker gensere, også til RRer, det er jo et godt alternativ.

Man ser godt på RRer når de fryser, de er jo kjempeflinke til å synes synd på seg selv...

Anbefaler forresten trekkbelte (jeg har Baggen), moro å gå på ski med hund!
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Re: trenger tips for vinterutstyr til 1 årig rhodesian gutt!

Innlegg Lene » Tor Des 08, 2011 2:19 pm

Forresten, Leo har gått opp noen kg i vekt det siste året, og omkretsen rundt brystet har blitt endel større.
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Re: trenger tips for vinterutstyr til 1 årig rhodesian gutt!

Innlegg Simira » Fre Des 09, 2011 2:35 pm

Hei!

Vet ikke hvordan din er i kulden, Kovu er ganske varm av seg og har ikke noe problem med å gå uten dekken i -5. Potesokker har han heller aldri brukt.

Høøks (www.hooks.no) har billige dekken som er ganske gode.
PawZ potesokker er fint som beskyttelse mot veisalt, det er det eneste vi har hatt bruk for. Men du får kjøpt den typen sokker som hundekjørere bruker, hvis du skal ha til skiturer o.l. Til vår andre hund har vi brukt Ruffwear potesokker, de var veldig gode synes jeg. http://www.dogbooties.com/

Magebelte (Baggen er ofte anbefalt, vi har Gaupa som er nesten likt men billigere, gaupa.no) er kjekt å ha på skitur, gjerne sammen med MR-koppel som man kan bruke ellers også (www.mrkoppel.se), med strikk som demper.
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Re: trenger tips for vinterutstyr til 1 årig rhodesian gutt!

Innlegg Tilla » Tor Des 22, 2011 2:55 pm

Kan på det sterkeste anbefale jægerens hundedekken, du finner det hos xxl og div. nettsteder. Brukte det på min vorsteh og nå på min rr tispe :D http://www.xxl.no/hund-hest/hund/hund-j ... en-1034468
Tilla
 
Innlegg: 33
Registrert: Man Mar 15, 2010 6:09 pm
Bosted: Stavanger

Re: trenger tips for vinterutstyr til 1 årig rhodesian gutt!

Innlegg Daggan » Søn Jan 01, 2012 6:12 pm

Mange Takk for svar! Valget falt til slutt på et vinterdekke fra Hurtta. Kom tilfeldigvis over et veldig godt tilbud i den lokale butikken og da var valget ganske lett. Forøvrig veldig fornøyd med dekket, lett å få på, hunden virker storfornøyd! Noen "sokker" er også kommet i hus, men har ikke fått testet disse ennå.

Må vel fortsatt vente litt før jeg kan teste trekking på ski med han (kun 1 år gammel), men gleder meg til det. Etter hva jeg har skjønt er det vel ikke alle RR'er som vil trekke? Hvis ikke så er det også greit, hovedsaken er turkompis. Man trenger da også trekkbelte om jeg har skjønt det riktig, noe mere utstyr? Jeg har aldri vært på skitur før med hund så jeg er åpen for alle tips!

DM
Daggan
 
Innlegg: 3
Registrert: Fre Apr 08, 2011 10:42 pm

Re: trenger tips for vinterutstyr til 1 årig rhodesian gutt!

Innlegg Lene » Man Jan 02, 2012 8:56 am

Jeg bruker trekkbelte og "passe langt" kobbel til ski. Har baggen sitt belte, og det medfølgende kobbelet var litt kort når jeg brukte sele med trekkpunkt midt på ryggen. Det går fint å gå på ski uten å ha hunden fast, så lenge man ikke går på steder med mye folk. Er litt kaos i begynnelsen med staver og ski og hund, så de første turene bør være korte, og første sesongen bør være positiv og motiverende.

Jeg brukte første vinteren på å lære min hund at han skulle holde seg på høyre side, så blir det minst mulig konflikter med møtende skiløpere, og man slipper hund som krysser fram og tilbake. Jeg brukte ei kort line, som hang løst bak i starten (med sele), slik at jeg kunne få tak i han om vi skulle møte noen. Lot han trekke litt med denne i nedoverbakker. Jeg hadde han ikke med på mange skiturene, men han klarte fint å holde følge selv om han bare var valp. Startet neste vinter (da han var 1) med mer trekk, og han dro godt på slutten av sesongen. (Tror det er sykling m/springer på asfalt man skal vente med til de er 2.)

Kommandoer som kan være nyttige: høyre/venstre (ved kryss), rolig (for å bremse farta), bak (bruker den ned bakker, sånn at jeg ikke kjører på han), stopp, gå/ja (for å starte å gå/trekke). Måtte i tillegg legge til "fortsett", siden det var mye snusing langs løypene i starten.

Og vil hunden ikke dra, så kan den jo få bære kløv? Leo gjør begge deler, og det er herlig å ha han med på tur.
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Re: trenger tips for vinterutstyr til 1 årig rhodesian gutt!

Innlegg Simira » Man Jan 02, 2012 9:45 am

Ikke noe problem å begynne å trekke når han er 1 år. Regner med at dere har røntget ham også? Bare ta det med ro og begynn forsiktig med lite belastning.
Kovu er 18 mnd, vi begynte såvidt i fjor vinter (7-8) mnd med korte turer og lett trekking for å venne ham til ski og sånt. Han elsker å trekke.
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Re: trenger tips for vinterutstyr til 1 årig rhodesian gutt!

Innlegg Tilla » Man Jan 02, 2012 3:48 pm

Mitt tips er å ikke kjøpe inn det dyreste utstyret før du vet om hunden liker å trekke :) Jeg begynte med å låne en trekksele og bånd, bandt det rundt livet og tok en joggetur for å se om hun likte å trekke, og det kan vi jo si hun likte godt :) Deretter er det å prøve seg i skiløypa. Her er det viktig og ikke sette utfor første bakke og la det stå til, spesielt om du har ski med stålkant...
Da vi liker oss godt i løypene og drar på lange skiturer kjøpte jeg inn en kvalitetssele fra non-stopdogwear http://www.non-stopdogwear.no, samt noen gode lange skaresokker - spesielt viktig til bakbena i tilfelle de (mot formodning) skulle komme i kontakt med skiene.. i sekken har jeg med dekken, sinksalve og potesalve.
Lykke til :D
Tilla
 
Innlegg: 33
Registrert: Man Mar 15, 2010 6:09 pm
Bosted: Stavanger


Gå til Utstyr

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

cron