"Portabel" sikring i bil (helst bur?)

ting og tang til dyret

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

"Portabel" sikring i bil (helst bur?)

Innlegg Simira » Tor Jul 22, 2010 10:56 pm

Vi har enda ikke bil, men låner av familie ved behov. Å ha hundene løse er ikke et alternativ, men hva gjør man med en ridgeback da? Å kjøpe et tilpasset bur er jo håpløst, vi låner alt fra Ford Fiesta til Opel Galaxy...
Bestilte et VariKennel XL, men innså at det kom neppe til å gå inn i bagasjerommet på vanlige stasjonsvogner og mindre.

Funker Atlas bilburene til de fleste biler? (med skrå front)

Andre forslag?

Sele er et alternativ, men siste utvei.

Vi KAN såklart kjøpe et mindre bur også, men hvor lenge vil da det vare...?
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Anne-K » Fre Jul 23, 2010 1:31 pm

Jeg har et Dogmann-stålbur i min Peugeot 307 SW. Det er skrått i begge ender, og vi sikkert gå inn i en Ford Fiesta om man legger ned setene..
Det er lett å legge sammen og ta med seg om man må. Men er selvfølgelig ikke like kollisjonssikkert som et flybur. :-?
Anne-K
 
Innlegg: 110
Registrert: Søn Jun 04, 2006 2:56 pm
Bosted: Flora/Eikefjord

Innlegg Simira » Fre Jul 23, 2010 1:45 pm

Vi har et sammenleggbart, vanlig stålbur, som vil gå i de fleste biler. Men sammenleggbart stålbur er med unntak av sele kanskje det minst sikre...
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Fest buret!!

Innlegg Astrid » Lør Jul 24, 2010 7:24 pm

Det VIKTIGSTE dere skal tenke på med bur er at det skal sikres i bilen. Altså det skal festes i lastekrokene i bilen slik at det står BOMFAST ved bråstoppen. Er ikke mye vits i bikkja i bur om hele buret kommer i bakhodet ditt når ulykken er ute. Kanskje bikkje overlever å ha blitt kastet rundt/ut av bilen i buret men det hjelper lite..
Hilsen ei som har sittet lenge på AMK med litt for mange ulykker med ikke festa bur i stygge trafikkulykker [-X
Astrid
 
Innlegg: 14
Registrert: Tir Aug 11, 2009 6:06 pm

Innlegg Simira » Lør Jul 24, 2010 8:06 pm

Takk for påminnelse. :) Vi gjør som oftest det, men litt usikker på hvordan vi får det til på de bilene vi evt. låner. Ser uansett ut som beste løsning foreløpig er belte, selv om det ikke er ideelt.
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

bur/belte?

Innlegg Astrid » Søn Jul 25, 2010 12:32 am

Flott du får leie bil og ha bikkj i den i det hele tatt :D Synes du skal tenke på hva og hvorfor du sikrer? Hindre at bikkja kommer frem å skader deg og dine medpassasjerer? Eller hindre at bikkje løsner får skader? Hva sier loven? Vi er påbudt å sikre bikkja er belte bra nok?
Som du kanskje skjønner er mitt personlige syn at belte kan gi mer skader på bikkje enn sikkerhet ved en evt kollisjon.
Mitt kompromiss ble å skaffe hunde gitter/ skillevegg bak setene på min focus stasjonsvogn. Hun hadde relativt liten plass. Dette ble løsningen fordi hun ikke aksepterte bur. Det ble sikkert for meg men ikke optimalt for henne. Men akseptert.
Astrid
Astrid
 
Innlegg: 14
Registrert: Tir Aug 11, 2009 6:06 pm

Innlegg Simira » Søn Jul 25, 2010 7:19 am

Jeg har en slags skala når det gjelder sikring av hund i bil.

1. Hindre hunden i å skade andre (ved å bli skutt fremover e.l. ved kollisjon, eller bare løs og skremt). Selen oppfyller et minimum av dette, samme med sammenleggbart stålbur.

2. Hindre hunden i å bli kastet rundt, og at den stikker av ved en ulykke. De fleste "hele" bur (antatt sikret i bilen) oppfyller det.

3. Beskytte hunden mot alvorlige kollisjoner (helsveiset og tilpasset bur i stål eller aliminium).

Så får man gjøre så godt man kan, med de forutsetningene man har. Vi leier forøvrig ikke bil, vi låner av familien. :) Men vanskelig å finne bur som passer. Jeg har et sammenleggbart stålbur som vil passe hunden noen mnd. ihvertfall (fram til den første lange bilturen jeg vet om), så planen er å spenne dette godt opp og fast med lastestropper. Realistisk sett er det ikke skrekkelig lenge til vi får bil selv (håper jeg) og kan investere i skikkelig sikring!
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Bur og sånn

Innlegg Astrid » Søn Jul 25, 2010 11:46 am

Veldig veldig Gode planer!! :D
Du har nok gjort en bedre jobb med forberdeleser og planer enn de fleste. Dette skal nok gå veldig bra! Så får vi håpe vi blir lotto millinærer snart begge 2 og får råd til både gode bur og sikker bil til de 2 bente også.
Sommer klem
;-)
Astrid
 
Innlegg: 14
Registrert: Tir Aug 11, 2009 6:06 pm

Innlegg Simira » Søn Jul 25, 2010 12:03 pm

Hm, hvor lenge vil dette buret passe en hannhund?
http://www.ukdogcages.co.uk/dog-car-cag ... crate.html
Burde passe i de fleste bilene vi låner...
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Simira » Søn Jul 25, 2010 12:03 pm

(Greia er at vi er i England en uke til, og burene koster ca. halvparten her, så hvis vi kan få med oss ett herfra...)
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Annette » Søn Jul 25, 2010 3:13 pm

Simira skrev:Hm, hvor lenge vil dette buret passe en hannhund?
http://www.ukdogcages.co.uk/dog-car-cag ... crate.html
Burde passe i de fleste bilene vi låner...


Det er vel omtrent samme størrelsen som et halvt Dobbelt Variocage XXL, så jeg tipper til valpen er ca 7-8 måneder. Kanskje. Sali kommer inn i variocagen med skilleveggen på plass, men han er ikke komfortabel der. Zeta kom seg inn, men stor, litt stiv og lang i ryggen som hun var klarte hun ikke snu seg uten hjelp.

Skal du ha det lenger enn det så bør det være 60 cm bredt.
Hilsen Annette, Sali & Ziva

"It takes a strong minded human to appreciate a strong minded dog" Mary Webber
Annette
 
Innlegg: 1298
Registrert: Søn Aug 07, 2005 6:37 pm
Bosted: Arendal

Innlegg Simira » Søn Jul 25, 2010 3:28 pm

Har bestilt et Atlas 100 (som er litt større, 100x60x66), så varer det så lenge det varer. Under tusenlappen når man regner om i norske kroner, så det er vel mulig å få solgt det uten de store økonomiske tapene når han vokser ut av det.
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Lene » Ons Jul 28, 2010 11:38 am

Leste et eller annet sted at om hunden skal være løs er hunden sikrest (for seg selv? og andre) om den ligger på gulvet foran passasjersetet foran.

Selv har jeg min 9mnd gamle valp i et dogman stålbur, str L, som er godt sikret i lastekroker og setet foran. Vet at dette ikke er det beste, men de sikreste burene er jo svinedyre. Får investere i et til min neste bil.

Det viktigste er vel uansett; kjør forsiktig, kjør passivt, ta det med ro!
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo


Gå til Utstyr

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

cron