Hvilken type sele ?

ting og tang til dyret

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Hvilken type sele ?

Innlegg Tilla » Tor Mai 06, 2010 6:08 pm

Noen som har et bra tips til en kombinert sele? som kan brukes til trekk, tur og evt. spor? :D Er så mye der ute..
Tilla
 
Innlegg: 33
Registrert: Man Mar 15, 2010 6:09 pm
Bosted: Stavanger

Innlegg Heiditr » Fre Mai 07, 2010 3:00 pm

Hei :D

Vi har funne ut at ein sele til alt er litt utopisk.

Vi har ein sele for sykkel, ein for blodspor og tur i skog og mark. Når vi går spor så bruker vi i tillegg ein vest for å markere at dette er spesielt.

Vesla di vokser sikkert litt forsatt. Sporselen til Nia var ikkje brukt på nesten 3 helger, og jammen måtte vi ikkje slippe ut mykje på den.

Det som eg tykkjer er viktig å tenke på, er at den sitter godt (slik at ein fordeler belastning og unngår gnag) Viktig at den er enkel å få av og på. utolmodig bikkje og mykje reimer og spenner er ikkje ein god kombinasjon. Ta med bikkja og prøv. Det er betre å legge pengar i ein god sele som varer lenge, enn å kjøpe fleire rimelege som ikkje varer så lenge. Sykkelselen har vi hatt sidan -94...

Heidi
Stitch&Nia
Heiditr
 
Innlegg: 204
Registrert: Tir Jun 14, 2005 2:08 pm
Bosted: Sunnfjord

Innlegg Letao » Fre Mai 07, 2010 9:31 pm

Jeg har denne: http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=RW148_varo g syns den er super. Bruker den som tursele. Fordi jeg har en hund som greier å vri seg ut av halsbånd OG seler, er denne fin fordi hun ikke kommer seg ut av den.. og så har den håndtak, haha, det er kjempepraktisk, tro det eller ei. Elsker den...! :)

Den har jeg også tenkt å bruke når jeg skal prøve å sykle litt med hunden og har brukt den hvis hun har vært med på ski. I tillegg har jeg en Hurta Y-sele, den er ikke like mye brukt, men har kanskje tenkt å gjøre den til sporselen (og kun det).
/Kristin

Fineste, godeste Saqui (27.07.08 - 06.12.10), for alltid i mitt hjerte
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Letao » Fre Mai 07, 2010 9:32 pm

ja, skulle linke der, men det ble ikke helt som planlagt.. og så fikk jeg ikke redigert den etterpå.. men det er i hvert fall en ruffwear sele! Klipp og lim inn linken for å se ;-)
/Kristin

Fineste, godeste Saqui (27.07.08 - 06.12.10), for alltid i mitt hjerte
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Simira » Lør Mai 08, 2010 12:16 am

Odin er noe mindre, men kanskje ikke helt ulik rr i kroppsformen. Vi bruker Rogz H-sele til tur, sykkel og spor, og webmaster ruffwear til trekk og kløv. Har allerede bestemt meg for å kjøpe med en h-sele til rr-valpen fra England, siden de er rimelige her, og ganske regulerbare. :)
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Tilla » Lør Mai 08, 2010 6:18 pm

Heiditr skrev:
Det som eg tykkjer er viktig å tenke på, er at den sitter godt (slik at ein fordeler belastning og unngår gnag) Viktig at den er enkel å få av og på. utolmodig bikkje og mykje reimer og spenner er ikkje ein god kombinasjon. Ta med bikkja og prøv. Det er betre å legge pengar i ein god sele som varer lenge, enn å kjøpe fleire rimelege som ikkje varer så lenge. Sykkelselen har vi hatt sidan -94...



Ja, tror nesten jeg må se meg nødt til å kjøpe en av hver! Vil også investere i en god sele fremfor rimelig, om en ikke får begge ;-) Derfor er det greit med litt tips.
Nima har faktisk stagnert litt i "voksingen" og hun er ikke så veldig høy, men hun vokser ennå, som bare det! Så det er viktig med en bra justerbar sele, regner med hun legger seg ut en del også
:D

Letao : Har faktisk sett på den ruffwear selen og synes den ser super ut! Det er bare det at jeg bare har funnet den på nett, men finner den vel muligens i en dyrebutikk også.. får ringe rundt å høre. Er ute etter en sele som varer litt, med god kvalitet :cool:

Har også sett på Rogz, men heller ikke funnet de i dyrebutikk, bare på nett..
Tilla
 
Innlegg: 33
Registrert: Man Mar 15, 2010 6:09 pm
Bosted: Stavanger

Innlegg Tilla » Lør Mai 08, 2010 6:25 pm

Tuller litt, har funnet rogz i dyrebutikk! men virker som kanskje de kan gnage litt? eller? :roll:
Tilla
 
Innlegg: 33
Registrert: Man Mar 15, 2010 6:09 pm
Bosted: Stavanger

Innlegg Simira » Lør Mai 08, 2010 7:31 pm

Hvor mener du de gnager? Vi har ikke hatt noe problem med det ihvertfall. Såfremt vi snakker om h-selen, med en reim rundt halsen, en rundt magen, og en mellom forbena og fra nakken til ryggen.
De har ihvertfall Rogz på Dyresjappa på Torshov i Oslo.
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Innlegg Letao » Lør Mai 08, 2010 10:32 pm

Anbefaler ruffwear-selen i hvert fall! Virker som den sitter veldig godt, og den har gode reguleringsmuligheter :) Jeg har størrelse M, den er passe til Saqui som er 65 ++ cm og 39 kg/40 kg.
/Kristin

Fineste, godeste Saqui (27.07.08 - 06.12.10), for alltid i mitt hjerte
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Simira » Søn Mai 09, 2010 9:41 am

Jeg synes ruffwear er litt "mye" sele når man bare skal ut å gå, men vil man begrense antallet seler så ville jeg definitivt prioritert den. Vi skal om ca. 5 minutter dra på et hundestevne her i England hvor vi skal prøve weightpull - med ruffwear webmaster. :)
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo


Gå til Utstyr

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

cron