Beyo Bel`s The Unmisstakable Khan

Si hei til hverandre og litt om hvem du og evnt. din/dine hunder er.

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Beyo Bel`s The Unmisstakable Khan

Innlegg Kent » Søn Sep 12, 2010 10:23 am

Det er vel på tide at han også får sin presentasjon her inne, har jo vært medlem på forumet en stund.

Vår historie er litt spesiell, og grunnen er denne. Jeg ville så gjerne ha en valp fra Qi da jeg liker henne så utrolig godt. Veldig bestemt og myndig dame som jeg fikk respekt for etter bare noen timer på besøk ho Hilde i Andebu. Men jeg hadde satt meg selv et krav om at jeg måtte ha et kontaktnett rundt meg i tilfelle sykdom eller reiser, og siden jeg er fra Tromsø betyr det at jeg skulle bo her oppe hvis jeg skulle ha hund. På den tiden jeg ble kjent med Hilde (februar) var ikke det kravet oppfylt enda, men jeg håpet i det lengste. Vi ble enige om at i begyndelsen av juni skulle jeg gi mitt endelige svar på om jeg ble å flytte. Jeg måtta da si nei til valp fra dette kullet, da jeg ikke hadde fremtiden klar. Så da ble "min" valp sendt til en annen familie.
Ca en mnd etter dette skjedde endret til seg og jeg flyttet til Tromsø og hadde ordnet med jobb der. Jeg tok da kontakt igjen med Hilde og spurte om tips på andre kull hun viste om kom snart osv. Gode tips fikk jeg, og hun var som vanlig veldig hjelpsom :) Dagen etter vi hadde hatt kontakt så ringte Hilde og sa at hun faktisk hadde en valp som jeg kunne få, fordi en familie ombestemte seg etter noen dagen med valpen hjemme. Det viste seg da at dette var Copy (som han da het) som opprinnelig var tiltenkt meg. Hilde sa det så bra den gangen da jeg takket ja: " det var virkelig ment at han skulle til deg".
Etter det har vi ikke sett oss tilbake :)

Livet har kanskje ikke alltid vært en dans på roser for oss, da vi begge er bestemt og sta. Det har vært mang en gang jeg har lurt på om dette var så lurt! Men ting ordner seg, og man blir enige etterhvert.

Khan er nå 16 uker, men jeg er ikke sikker på høyden eller vekt, han var 14,5 kg når han var 12 uker. Regner med at han er rund 18-20 kilo nå. Khan vokser som bare det, strekker seg hver dag. De som ikke har sett han på et par uker ser tydelig at han har vokst. Fra den dagen jeg fikk han har han gått på strengt kosthold, da han spiser alt han kommer over, han simpelthen eeeelsker mat. Jeg har aldri aldri sett en så matglad hund før. Når han skjønner at det er mat på gang så hopper han på alle fire, sitter, gir labb, legger seg, piper, koser, sikler, slikker seg rundt munnen på en og samme gang :) Det er en fryd å gi han mat, alle elsker det, for man blir glad bare å se han :)

For å trene seg stor og sterk så er restitusjon like viktig som selve treningen, og her tror jeg selv Petter Northug hadde hatt en del å lære. Khan elsker å finne seg en liten solflekk og noen`s bein å sove på. når han er inne og alle er rolig, så sover han for det meste. Når vi rører oss inn på kjøkkenet så er han rett etter, for da håper han det er mat på gang.

Når det gjelder leking, så er ikke dette noe problem for Khan. I begyndelsen så fikk han leke mest på egenhånd. I ettertid, når jeg har villet leke sammen med han så har han ikke brydd seg om det er pinner, en sko, tau, finne godbiter eller hva som helst, så lenge han har noen å leke sammen med :)
Han blir superglad når det finnes andre hunder å leke sammen med. Han har lekt mest med store hunder, som fullvoksne RR til border collie, labrador og staffer. Er litt tilbakeholden det første minuttet, og prøver å lese de andre hundene, men derfra ser han seg sjeldent tilbake, han bare leker, og gir seg aldri. Blir han løpt ned eller lagt i bakken, så er det bare å komme seg raskt opp igjen og jakte på synderen :P

Ellers er han blitt veldig flink på å stoppe med det han gjør på ordet nei.
Er han på vei til å tygge på noe han ikke får låv til, så holder det med et nei. Kanskje ikke hver absolutte eneste gang, men han vet hva som gjelder :)
Innkalling fungerer egentlig bra, men ikke hver gang enda.
Sitt fungerer hver gang nå, og det er vi kjempefornøyd med :)
"gå å legg sæ" er kurven eller buret, alt etter hva som er nærmest. Her har vi litt jobb igjen, men ikke så langt :)
Generelt så går disse tingene bra, hvis vi kommer oss gjennom puberteten med denne lydigheten så skal vi være super fornøyd :)

Så for å avslutte, så skal jeg trekke frem de ordene som beskriver han best:

Leken - Vil alltid leke når han er våken, spesielt ute, da er det bare å løfte på en pinne og han er med
Dovendyr - sover mye, og liker alltid å slappe av
MATGLAD - hans store lidenskap er mat, alt fra ost, pølser, kjøttpålegg, tørrfisk, tørrfor, gresser som en ku til tider, ja nær sagt alt som kan spises går ned, har enda ikke sett at han har latt vær å spise noe som helst.
Tøff og uredd - det eneste jeg vet han er redd for er støvsugeren, men det er egentlig like greit, for da får jeg vasket i ro uten at han skal leke med den.
Uskyldig og slu - har noen supre dådyrøyne som sier at han ikke har gjort noe som helst. En dag jeg kom hjem fra jobb var huset strødd av små biter av papp fra en ganske så stor flytteeske. Han må ha jobbet hele dagen med denne da bitene var kjempesmå. Selv lå han i kurven når jeg kom inn og "sov"....

Khan er rett å slett en hærlig hund, vi storkoser oss i hverandres selskap :)
Kent
 
Innlegg: 6
Registrert: Tir Aug 03, 2010 1:43 pm
Bosted: Tromsø

Innlegg Letao » Søn Sep 12, 2010 11:38 am

Fin historie :) Khan høres ut som en herlig krabat! :) Saqui også elsker å sove oppå noens føtter, hehe!!
/Kristin

Fineste, godeste Saqui (27.07.08 - 06.12.10), for alltid i mitt hjerte
Letao
 
Innlegg: 185
Registrert: Søn Nov 05, 2006 8:20 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg anjarubatscher » Søn Sep 12, 2010 11:40 am

Åhhh, for en vakker historie! Høres ut som om du og Khan er ment for hverandre =D> At livet likevel ikke bare er en dans på roser er vel akkurat slik det skal være med valp i huset *ler*
Her i Bergen treffer vi av og til halvsøster Chi fra forrige kull, og søster Chaya :razz:

Lykke til videre med den flotte gutten!
Anja, Shasa & Khan
anjarubatscher
 
Innlegg: 155
Registrert: Tir Mai 30, 2006 8:22 pm
Bosted: Bergen

Innlegg hilde » Søn Sep 12, 2010 3:41 pm

Da kom noen gledestårer i Andebu :kiss:
Gi vakre Khan en stoooor klem fra Qi og meg, og en til deg og, kent-Robin! :skål:
Hilde, Era og Caos :)

http://www.beyo-bel.com/
hilde
 
Innlegg: 330
Registrert: Tor Nov 24, 2005 8:44 pm
Bosted: Vestfold

Innlegg Elisabet » Søn Sep 12, 2010 6:55 pm

For en herlig historie! Ment to be!!

Søster Prana i Sandefjord hilser :D Hun kunne tydeligvis lært et og annet om av-knapp inne av bror, for dovendyr passer absolutt IKKE på henne. Hun er akkurat nå ute på dagens 3. tur fordi vi ikke orket å ha masekoppen inne lenger :roll: Og tidligere idag har hun vært på morgentur med godbitsøk, midt-på-dagen tur der hun har trent kontakt, sitt, ligg og ro-trening i en lekepark full av barn, voksne, mat, rollerblades, ender, svaner, syklister, joggere osvosv.... i over 1 time!! Puh - håper virkelig hun blir et dovendyr som sin bror en vakker dag hun også ;-)

Ellers høres det ut som de har samme gener: matvrak, lekeglad, sosial, tøff og uredd - og storsjarmør til tusen :forelsket:
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Shange og Sigrid » Man Sep 13, 2010 7:34 pm

Super søt historie...
Håper dere får en kjempe fin tid sammen :o)
Hilsen Sigrid og Shange ( Født 10.08.2009. På Kennel Amageba) :)

Properly trained, a man can be dog's best friend.
Shange og Sigrid
 
Innlegg: 23
Registrert: Søn Aug 08, 2010 7:39 am
Bosted: Vanse

Innlegg Tormod » Søn Sep 26, 2010 4:15 pm

Fikk hilst på Khan i dag og han var jo en artig liten kar. Fikk kjørt seg litt med to fartsgale voksne tisper men taklet det bra. :D
Tormod
 
Innlegg: 104
Registrert: Ons Mai 17, 2006 12:50 pm
Bosted: Tromsø


Gå til Presentasjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron