I hundres Bhati Leo, f. 21.10.2009

Si hei til hverandre og litt om hvem du og evnt. din/dine hunder er.

Moderatorer: Chryssi, Zinda, Gunn Tove

Innlegg Lene » Man Aug 23, 2010 8:27 am

10 mnd gammel!
Og på sitt verste pubertetsmessig. Har plutselig skjønt hva "markeringsbehov" betyr... I tillegg har det vist seg at stadig tilbakevendende magesjauer kommer av stress, pga. andre hunder (han var helt fin hele ferien, og da så han jo knapt en annen hund).

Greit å vite hva det er, så kan vi jobbe med at han ikke stresser seg opp over andre hunder (tisper), og i tillegg gjør vi det som funker når han først blir dårlig (spesialfor i små porsjoner og diarsanyl).

I helga var vi på kantarellkurs, og til tross for stresset, klarte han å finne en kantarell på 2,5x5 kvm område på "eksamen". Riktignok på andre forsøk. Så nå er det bare å fortsette treninga, og komme oss sakte men sikkert ut i skogen (mor har en nese for kantarell også, så noe kommer vi nok til å finne).
I tillegg var kurshelga en ypperig mulighet for "sladretrening", sånn at fokuset er mer på meg (og godbitene og leken), enn andre hunder.

Men Leo min tror nok fortsatt at han er en liten baby på 8 kg, han la seg oppå meg, da vi slappet av på sofan i går. 30+ kg var ikke noe særlig å få oppå seg. Søt er han jo da...

Noen bilder, først en som gjemmer seg i bregnene:

Bilde

På strandtur:

Bilde[/img]
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Elisabet » Man Aug 23, 2010 10:54 am

10 mnd og full av hormoner og stress sånn at hjernen koker over og magen går i stå...... Høres kjent ut :roll: Balder var et hormon-troll til tusen! Ikke alltid så greit å være kar ;-) Jeg sier bare: klipp-klipp......
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Lene » Man Aug 23, 2010 11:41 am

Vurderes...
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Elisabet » Man Aug 23, 2010 11:47 am

Lene skrev:Vurderes...


Bare gi ham sjansen til å bli ordentlig voksen først for mange hannhunder vokser det jo av seg også ;-) Men om han er like "dust" når han er igjennom neste pubertet ville jeg ikke tenkt meg om to ganger. Da vil han ha det MYE bedre uten disse hormonene. Bare tenkt å vandre rundt proppfull av hormoner et helt liv uten å få lov til å bruke dem til noe :-? Da ville iallefall jeg blitt frustrert...... :mrgreen:
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Lene » Man Aug 23, 2010 12:50 pm

I første omgang venter vi til 1. pubertet går over, og så ser vi hvordan det går ang. hormonene.

Stresset med andre hunder er nok ikke nødvendigvis relatert (selv om lukta av løpetidstisper låser hjernen hans fullstendig), men det skal vi jobbe steinhardt med. Sliter litt med å finne en forsterker som er sterkere enn andre hunder, så spørs om jeg må finne en voksen/lydig/leken hund som kan være sparringspartner/belønning...

Merket iallfall at det ble bedre underveis i kurshelga. Og i dag så han en hund ca 20 m unna, og brydde seg ikke nevneverdig. Riktignok en valp, menmen.
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Elisabet » Man Aug 23, 2010 1:13 pm

Lene skrev: Sliter litt med å finne en forsterker som er sterkere enn andre hunder


Been there.... :roll: :twisted:
I og med at han klarer å overse en hund på 20m avstand ville jeg trent på den avstanden - med den forsterkeren du har som fungerer best, om det er godbit eller leke..... Så trener du på 20m helt til du kan begynne å trene på 19, så på 18, 17, 16 osvosv. Helt oppe i andre hunder (eller hva annet det er som trigger stress i hundene våre) lærer de ingenting - der bare koker det over og ingen forsterker blir god nok. Dessuten har både mennesker og hunder ganske dårlig evne til læring med kroppen full av stresshormoner.

Når jeg trener tenker jeg alltid: Ro, kontakt, læring, krav. Dvs man må ha ro og kontakt dersom man skal få til læring, og hunden må ha lært noe før man kan begynne å sette krav. Så om jeg ikke får til læring hos hunden min sjekker jeg alltid om de foregående premissene er på plass. Er de ikke det finner jeg ut hvordan jeg kan få dem på plass, og når det gjelder ro har det ofte med avstand til forstyrrelsen å gjøre - uansett forstyrrelse. Må innrømme at med Balder trente vi mye med stooor avstand til alle forstyrrelser gjennom hele puberteten. Men vi kom oss ganske nært opp til etter hvert ;-)

Lykke til videre med kantarellsøk! Høres kjempegøy ut :-) Søk er glimrende aktivitet for hormonpropper - veldig beroligende og fint :D
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Lene » Man Aug 23, 2010 1:42 pm

Takk for tips Elisabet.
Spent på om 20 m holder framover, tror det kommer an på dagsformen.

Godbitsøk er en veldig fin aktivitet, da blir han fokusert og rolig. Også er han veeeeldig glad i skinkeost, har ikke prøvd det i forhold til sladretreninga enda, så må vel ta en økt.
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Elisabet » Man Aug 23, 2010 1:50 pm

Lene skrev:Spent på om 20 m holder framover, tror det kommer an på dagsformen


.... kommer garantert an på dagsformen #-o Bare reguler ham dag for dag til den avstanden der du og forsterkeren kan "konkurrere" med forstyrrelsen. Jobber du systematisk "på grensa" kommer du deg garantert nærmere og nærmere =D>
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

Innlegg Lene » Tir Sep 14, 2010 8:12 am

Her går det i bølger og akkurat nå er det en bølgedal. Deilig etter en bølgetopp der han var typisk "fjortis", sirklet rundt og pep (løpetidstispe?), dro alle veier i båndet på tur, litt gretten innimellom(?).
Venter fortsatt på at 1. puberteten skal gå over... Er det ved 1 år, 14 mnd? Håper på en rolig høst og forvinter. Må vente med flere kurs til dette roer seg.

Mor i huset her har strammet inn litt på snusetid, nå går vi endel, også får han snuse og markere på et par punkter. Fungerer egentlig bra, han har skjønt tegninga, og venter i grunnen bare på å få lov nå, istedenfor å virre alle veier.

Går mye bedre med andre hunder nå, men han har ikke helt skjønt at han ikke får hilse på fremmede hunder, og at han må vente til han er uten bånd for å hilse på de han kjenner... Jobber med den.

Han er fortsatt en liten valp inni hodet sitt, setter seg stadig oppå meg i sofan, og når han er i lekehumør er han høyt og lavt med tøylekene sine. Men han har av-knapp, så da er det bare å be han legge seg, så snorker han etter en liten stund.
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Lene » Tir Okt 05, 2010 8:05 am

Etter enda en runde med magesjau har matmor i samråd med vet bestemt at det blir chip-kastrering. Han blir så forskrekkelig tynn av mageproblemene, og han er virkelig ikke seg selv når det pågår. I kveld tar vi turen til vet, så får vi se hvordan det går de neste ukene (kan ta opptil 6 uker før den har full effekt).

Spennende å se om stresset hans virkelig er hormonelt betinget/konsekvens av hormonene, eller om det har helt andre årsaker.

Håper på en fin høst/vinter, hvor vi kan få trent litt uten hormoner som tyter ut av ørene. Han er så fin når han er i en bølgedal, da kan han oppføre seg fint i bånd når andre hunder er i nærheten, men på toppene blir han en helt annen hund...

Kanskje det blir "hverdagslydighet 2" også...
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Lene » Ons Okt 20, 2010 1:38 pm

Foreløpig kan jeg ikke si at jeg ser den helt store effekten av chipkastreringen 2,5 uker etter "innsetting". Leo lever fortsatt på en bølge, den ene dagen glemmer han alt annet for snusing på tispenes herlige dufter i plenen, den neste jobber han kjempebra når vi trener.

Men i morgen blir det bursdagsfeiring, gullgutten blir 1 år. Har investert i kløv (som han skal bære tomt en god stund framover), men han blir mest sannsynlig gladest for den hele tørrfisken han også skal få, godt pakket inn i flere lag avispapir, sånn at han må "åpne gaven".

35kg var han søndag ved innveiing, da vi var og tok stingene hos vet. Såret på øret ser heldigvis ut til å leges greit. Det blir nok et godt arr og et hakk, men hunden til en same må vel være "merka"? ;)

Leo poserer i høstløvet:
Bilde
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Re: I hundres Bhati Leo, f. 21.10.2009

Innlegg Lene » Tir Des 21, 2010 12:28 pm

Lenge siden oppdatering nå, så må vel skrive noen ord.

Leo har ikke hatt magesjau siden chipen ble satt inn. Vi tok det veldig med ro en lang periode, og unngikk andre/ukjente hunder, og gikk ikke lange turene heller. Etterhvert ble dette litt for rolig for Leo (han begynte å bli "kreativ" hjemme, på ekte ridgebackvis), og da økte vi både tur og lek med andre hunder. I den rolige perioden trente vi sinnsykt mye på å gå pent og ha kontakt i bånd. Dette gjør at det er litt enklere å gå tur med han nå (fikk bra tilbakemelding fra et vennepar som bruker å passe han innimellom, at de merket veldig stor forskjell). I tillegg fikk han kun V&H en periode, før vi gikk over til halvt om halvt med tørrfor, som ser ut til å fungere greit.

Nå er vi i grunnen tilbake til de aktivitetene vi drev med før; lek med alle hunder som vil (men avleder om det blir litt knuffing), trening både ut og inne, innimellom langturer, og minst en times tur på ettermiddagen, i tillegg til at vi trener på å være rolig i situasjoner som får han litt på tuppa. Ingen tvil om at Leo fortsatt er en lettstresset kar, men det ser ut som han selv takler dette bedre nå. Hvis han blir veldig urolig, stopper vi og trener kontakt og å ta godbiter pent).

Når det gjelder det hormonelle har jeg fått en helt annen hund. Han fikserer ikke like lenger (med ørene lukket) på tisseflekker og tisper, og han er ikke like opptatt av å markere overalt (han får ikke lov heller, bruker det som belønning når han har gått pent et stykke).Om stresset og mageproblemene var relatert eller ikke, det får vi vel ikke vite før effekten av chipen går ut, og kanskje ikke da heller, siden jeg har tatt noen grep i forhold til å trene på å holde seg rolig. Han har selvsagt sine dager der han er "håpløs unghund", men jeg kan overleve 1 slitsom dag på 14 :)

Har kjøpt julelektyren nå "Slipp kontrollen løs" en bok om å få stressede hunder til "å slappe av, fokusere og jobbe pålitelig". Torsdag pakker jeg Leo i Vari-buret og vi tar fly nordover til mørketida. Skal bli godt å ha fri, og overskudd til verdens fineste hund (når jeg sier det, rekker Leo opp labben)!
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Re: I hundres Bhati Leo, f. 21.10.2009

Innlegg Simira » Tir Des 21, 2010 5:04 pm

God jul til deg og Leo! Så satser vi på flere leketreff på nyåret!
Har gått gjennom Control Unleashed selv (på engelsk) og den er et nyttig verktøy i ethvert hundehjem!
Simira
 
Innlegg: 274
Registrert: Man Jun 08, 2009 10:55 am
Bosted: Oslo

Re: I hundres Bhati Leo, f. 21.10.2009

Innlegg Lene » Fre Jan 28, 2011 9:25 am

Oppdatering fra casa Lene&Leo
Leo har nå blitt 15 mnd, og har akkurat gått over til voksenfor. Sjokk for både hund og eier å se størrelsen på forkulene i det nye foret (RC maxi adult).
Forer nå 50/50 V&H og RC, syns det fungerer optimalt. Mengden ut i andre enden ble ytterligere redusert ved overgang til voksenforet, ser ut til at det til og med påvirker restene av V&H. Kan gå over til hundeposer beregnet for små hunderaser nå...

Var innom vet. og tok vaksine, og fikk anbefaling på å bruke litt fiskeolje, siden labbene var så tørre. Merket bedring etter bare to uker, kjøpte en ny type, konsentrert fiskeolje, med pumpeflaske (Viacutan). Ikke noe griseri med andre ord. Ellers frisk som en fisk.

Siden oktober (aka. slutten på mageproblemene/innsetting av chip m/kjemisk kastrering) har Leo gått opp noen kilo, og veier ca 38kg nå (skal veie han hos vet i neste uke, da skal han få rabiesvaksine). Nå ser han kjempeflott ut, såvidt synlige ribbein når han beveger seg. Deilig, siden han var altfor tynn i sommer. Jeg klarer fortsatt å løfte han, sånn at han kan veies på badevekta :)

Ellers er han en kjempefin kar, som stort sett går pent i bånd, og elsker å være ute i all slags vær. Har begynt å gå på ski med han, og tror han syns det er moro at matmor også kan få opp dampen litt. Han fikk kløv til ettårsdagen, og nå er det på tide å legge litt vekt i det - han har blitt vant til bredden (fylt opp med avispapir), og lar seg ikke merke med at han har kløv på ryggen. Satser på telttur i sommer hvor han kan bære sin egen mat!
Matmor til Leo født 21. oktober 2009
Lene
 
Innlegg: 163
Registrert: Tor Okt 29, 2009 1:30 pm
Bosted: Oslo

Re: I hundres Bhati Leo, f. 21.10.2009

Innlegg Elisabet » Fre Jan 28, 2011 12:12 pm

Så koselig oppdatering! Her ser vi frem til å komme oss gjennom puberteten... Det høres så koselig ut!! :-) Kult å høre om foringen din og at den funker godt. Nettopp den foringsplanen jeg har tenkt på for Prana etterhvert så veldig fint å høre at den funker optimalt for dere :-)

P.S. Jammen er du sterk!! jeg har gitt opp veiing på badevekta for leeeenge siden, og frøkna mi er bare 8mnd og ikke så kjempestor ;)
Mammaen til
Prana (16.05.2010)
Balder (27.09.97-27.09.06)
..... og to to-beinte født 15.10.05

http://www.levemedprana.blogspot.com/
Elisabet
 
Innlegg: 236
Registrert: Ons Mar 23, 2005 11:22 am
Bosted: Sandefjord

ForrigeNeste

Gå til Presentasjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

cron