På tide med en oppdatering ser jeg. Leo har nå passert 1,5 år (legg merke til at vi har gått over fra måneder til år - som tida flyr!).
Leo har nå en meget definert avknapp, og det er superdeilig. Han kan fortsatt stresse seg opp i spesielle situasjoner, og for eksempel ved lek med ball, men når jeg ber han roe seg, gjør han det, og når vi kommer inn er han rolig som ridgebacker flest.
Ingen helsemessige ting den siste tida, og etter det første året med diverse skader har det vært deilig (han gikk med sokk i hele fjor vinter pga. et sår på poten, ble bitt to ganger i fjor sommer, og hadde jo de mage/stressgreiene). Noen småsår blir det jo, og han hadde øreplager før påske, men sånt må man jo leve med.
Har fått flere kommentarer den siste tiden på at han har blitt så rolig, så det er nok mindre hormon-bølger nå enn for noen måneder siden. Jeg venter meg enda litt trøbbel i løpet av sommeren, men nå ser jeg jo at han kan være verdens beste ikke-pubertetshund også, så da får jeg leve med det.
I vinter har vi gått en del på ski (øvd inn forskjellige kommandoer, samt latt han trekke en del), og Leo har fått mer og mer vekt i kløvet. Deilig at han kan bære sine egne ting, samt en genser eller andre klær for meg. Får ta oss en lengre markatur om ikke så lenge, lenge siden vi har hatt en natt i telt nå.
Ellers så trener vi nå fast med to grupper her i Osloområet, den ene er i regi av Familiehunden.no (der vi tok valpeurs og kantarellkurs) og en annen via Facebook som heter "Hundetrening - Oslo!". Begge består av klikkertrenende ekvipasjer, og den siste trener på forskjellige steder fra gang til gang, og det er bra syns jeg, så blir ikke hunden så knyttet til treningsplassen i seg selv, men lærer seg å generalisere. Har funnet noen supre godbiter med fisk (Leo eeeelsker fisk), som ikke lukter så mye, som vi skal teste ut på trening framover - Handlers heter de.
Vi trener for det meste på passering og det å være i nærheten av andre hunder uten at det er lek involvert. Vi har "standardproblemet" her, Leo trekker mot alle hunder, og vil så gjerne hilse. I tillegg går det i å hilse pent på mennesker, la andre mennesker trene litt med han, og litt innkalling, og fellesdekk. Det er veldig greit å trene sammen med folk som har samme filosofi og innstilling, og vi hjelper hverandre slik at alle får utbytte av treningen.
Har kjempelyst å prøve personspor med Leo, evt. rundering, eller noe lignende, så får se om jeg finner et kurs i løpet av våren eller sommeren. Om noen har tips til kurs i Osloområdet tar jeg imot med takk!
I påska var vi nordpå, og prøvde oss litt for mye på ski, så matmor er sykmeldt og humper på krykker. Heldigvis har det gått greit å få venner og kjente til å lufte han på lengre turer, og nå ser det ut som det går veien for meg. Gleder meg til å gå lang tur med Leo igjen!!